Westpay AB höll under tisdagen den 7 maj 2024 sin årsstämma, varvid följande huvudsakliga beslut fattades.

För mer detaljerad information om innehållet i besluten hänvisas till den fullständiga kallelsen till årsstämman och de fullständiga förslagen som finns tillgängliga på bolagets webbplats, www.westpay.se.

Fastställande av balans- och resultaträkning samt koncernredovisningen och koncernrevisionsberättelsen, samt resultatdisposition

Resultaträkning och balansräkning samt koncernredovisningen och koncernrevisionsberättelsen fastställdes, fritt eget kapital om -33 931 635 kronor överfördes i ny räkning och det beslutades att inte utge någon utdelning.

Ansvarsfrihet

Stämman beviljade styrelseledamöterna och den verkställande direktören ansvarsfrihet gentemot bolaget för förvaltningen under räkenskapsåret 2023.

Styrelse och revisorer

Stämman beslutade, i enlighet med reviderat förslag, om omval av Christina Detlefsen, Annika Fagerlund, Jan Lundblad, Jörgen Nordlund och Per-Anders Wärn. Christina Detlefsen omvaldes till styrelsens ordförande. Malte Roggentin hade avböjt omval.

Arvodet till styrelsen beslutades, i enlighet med reviderat förslag, utgå med totalt 450 000 kronor med 250 000 kronor till styrelsens ordförande och med 50 000 kronor till övriga stämmovalda ledamöter.

Till revisor omvaldes, i enlighet med styrelsens förslag, revisionsbolaget KPMG AB med Malin Forslund som huvudansvarig revisor. Revisorsarvode beslutades utgå enligt godkänd räkning.

Emissionsbemyndigande

Stämman beslutade, i enlighet med förslaget i kallelsen, att bemyndiga styrelsen att under tiden fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, med eller utan företrädesrätt för aktieägarna, fatta beslut om emission av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler, innebärande en ökning av antalet aktier och röster i bolaget med högst tjugofem (25) procent, baserat på det totala antalet aktier och röster i bolaget vid tidpunkten för årsstämman 2024. Emissionsbeslutet ska kunna ske mot kontant betalning och/eller med apportegendom eller genom kvittning. Teckningskursen ska svara mot aktiens bedömda marknadsvärde.

Download Press Release

For additional information, please contact:

Sten Karlsson, CEO Westpay AB
Mobile: +46 70-555 6065